Léky proti úzkosti a na uklidnění se nazývají anxiolytika (sedativa), léky proti nespavosti hypnotika. Tyto léky problém neléčí, pouze potlačují nebo jen zmírňují nepříjemné příznaky. Proto jsou určeny jen k překlenutí složitého životního období, nikoliv k léčbě.
ruce v poutech

Neměly by se užívat dlouhodobě z těchto důvodů:


·         riziko závislosti – po jejich vysazení se objeví abstinenční syndrom
po čase na ně nastane tolerance – ztrácejí účinek, proto se musí se zvyšovat dávky


·         mají vedlejší účinky – útlum, zvýšená spavost, pomalost
vedlejší účinky přetrvávají i při poklesu účinnosti, dokonce se zhoršují


·         snižují se kognitivní funkce – paměť, soustředění, reakce


·         riziko deprese a apatie po delší době


·         ztráta schopnosti řešit běžné životní situace, protože uživatel si zvykl při každém sebemenším problému hodit do sebe tabletku


·         klesá sebedůvěra ve vlastní schopnosti

vysypané léky
Hypnotika zkracují důležitou fázi spánku
, během níž se zdají sny a organismus se regeneruje (tzv. REM-fáze). Takže se probouzíte s pocitem nevyspání, i když jste spali dostatečně dlouho.

Vysazování léků

Pokud se rozhodnete léky vysadit, připravte se na běh na dlouhou trať. Léky si nevysazujte sami a ne naráz, protože v tom případě hrozí silnější abstinenční syndrom. Konzultujte postup s lékařem.
pohlcená léky

Abstinenční syndrom

Projevuje se třesem, pocením, neklidem, úzkostí, nespavostí, bolestí hlavy, bušením srdce.
Problémy se podobají úzkostným stavům, ale neznamená to, že se úzkost vrací. Je to tím, že abstinenční syndrom má vždy opačný projev, než jsou účinky vysazeného léku. Pokud tedy vysadíte uklidňující lék, dostaví se příznaky spojené s neklidem.
Po vysazení hypnotik se vám mohou zdát zpočátku divoké až strašidelné sny, protože organismus si bude kompenzovat potlačenou snovou fázi.
Nejhorší bude první týden po vysazení, potom se příznaky začnou zmírňovat.

Jak toto období zvládnout
Zaměřte se na přítomnost
Soustřeďte se jen na to, co musíte udělat tento den. Pokud se začnete cítit špatně, snažte se vydržet hodinu, případně několik minut.
Nestresujte se dopředu tím, co si počnete bez léků v budoucnu, jak to vydržíte.
Povzbuzujte se
Buďte k sobě laskaví a zároveň pevní. Uvažujte, co byste poradili blízkému člověku v této situaci, a řekněte to sami sobě.
Představujte si svůj skvělý budoucí život bez závislosti na lécích.
Připomínejte si nevýhody spojené s užíváním těchto léků a napište si výhody spojené s vysazením.
Svěřte se lidem, které máte rádi a důvěřujete jim
Buďte aktivní, mějte naplněný denní program
Aktivity vám vyplní čas a odvedou pozornost od problémů. Zaneprázdněný člověk nemá čas zabývat se problémy
Cvičte a sportujte, choďte do přírody
Při tělesné aktivitě se vyplavují "hormony štěstí" (endorfiny)
Osvojte si metody zvládání úzkosti


          relaxace


          meditace


          práce s negativními myšlenkami


          autogenní tréning

Naučte se zvládat úzkost bez léků
Ohodnoťte příspěvek
190x300-1.gif